aurel persu, automobil aerodinamic - bucuresti centenar

Perșu – inventatorul primului automobil aerodinamic din lume

Primul automobil aerodinamic din lume este invenția unui bucureștean și se găsește, în prezent, expus la Muzeul Național Tehnic „Dimitrie Leonida” din Parcul Carol. Este acolo încă din anul 1969, când inventatorul său, Aurel Perșu (26 decembrie 1890 – 5 mai 1977), l-a donat instituției perfect funcțional.

Aurel Perșu a absolvit, ca șef de promoție, Secția Mecanică din cadrul Școlii Superioare Tehnice din Berlin-Charlottenburg, în 1913, iar un an mai târziu a fost medaliat de Ministerul Instrucțiunii Publice din Germania pentru un studiu deosebit în domeniul comportării navelor în spațiul cosmic.  

Însă, invenția care l-a făcut celebru a fost un „Automobil de formă aerodinamică cu patru roți montate înăuntrul formei aerodinamice”. Brevetul a fost obținut în Germania la 19 septembrie 1924.

Pe la începutul anilor ’20, începuse să se preocupe serios de studierea formei aerodinamice a corpurilor în mişcare la automobile. După multe calcule și experimente de laborator, tânărul inginer a ajuns la concluzia că forma ideală a unui automobil, a unui vehicul în mișcare, este forma picăturii de apă în cădere (o formă de-a dreptul ciudată pentru începutul secolului XX, dar considerată de el perfectă din punct de vedere aerodinamic).

A construit automobilul în perioada 1922-1924, cu banii săi, în Germania. Iar rezultatul final a fost un coeficient aerodinamic de numai 0,22, valoare care şi în prezent, la aproape 100 de ani distanţă, este extrem de greu de atins pentru maşinile de serie.

Perșu a parcurs cu automobilul în formă de picătură de apă peste 120.000 km. Maşina avea caroserie de aluminiu și atingea o viteză maximă de 80 km/h. Datorită lipsei diferenţialului, la care a renunțat deoarece distanța dintre roțile din spate era foarte mică, putea lua viraje foarte strânse, chiar și cu 60 km/h, în deplină siguranţă, având un bun echilibru.

Două mari concerne americane, uzinele Ford și General Motors, au vrut să cumpere brevetul, fără a garanta însă și producerea acestuia în serie, ceea ce l-a determinat pe inventatorul român să refuze propunerea acestora.

Automobilul a fost donat Muzeului „Dimitrie Leonida”, în 1969, în stare de funcționare.

Inginerul Aurel Perșu şi-a continuat cariera în ţară: în 1938, a devenit director al fabricii de avioane IAR Braşov și a activat în postul de conferenţiar la Şcoala Politehnică (până în 1948, când a fost scos din rândul cadrelor universitare). După ieşirea la pensie, a continuat să lucreze la Institutul de Documentare Tehnică din Bucureşti, dar încercările sale de a contribui la dezvoltarea cercetării româneşti au fost subminate de conducerea comunistă, întrucât acesta a refuzat orice formă de colaborare. Perșu a murit în 1977, însă ideile sale, puse în valoare pentru prima dată în construcţia automobilului aerodinamic, s-au aplicat ulterior în construcţia altor vehicule.

autor: Monica Cosac

sursa foto: Bundesarchiv

0 raspunsuri

Lasă un răspuns


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.