autogara filaret - bucuresti centenar

Prima gară a României Moderne: Gara Filaret

În apropierea parcului Carol, în zona de sud a Capitalei, mai precis pe strada Dr. Constantin Istrati, se află o clădire cu parter și etaj care astăzi este cunoscută publicului larg sub numele de autogara Filaret. Doar o placă de marmură mai amintește trecătorului grăbit că: “Aici a fost construită în 1869, prima gară de cale ferată din București”.

Corpul principal al fostei gări constă dintr-o hală, înconjurată de construcții de zidărie pe trei laturi, în care penetrau, în trecut, patru linii de cale ferată. Pe cele trei laturi se grupează un hol pentru casele de bilete, o sală de așteptare și birouri administrative. Hala este acoperită cu ferme metalice care susțin învelitoarea. Forma originară a clădirii a fost conservată, afară de câteva modificări de detaliu și de scoaterea liniilor de cale ferată.

Gara Filaret a fost prima gară construită în București și pe teritoriul României de atunci, ca punct terminus al primei linii de cale ferată București – Giurgiu. Practic, odată cu începutul domniei lui Carol I, țara noastră începe un amplu proces de modernizare ce presupunea și conectarea la cele mai moderne mijloace de comunicații ale vremii.

Calea ferată avea o importanță strategică, unind capitala României cu portul dunărean Giurgiu.

La inaugurarea oficială au participat Domnitorul Carol, Primatul Bisericii Ortodoxe, mitropolitul Nifon, membrii guvernului. Construcția a fost concesionată, în anul 1865, firmei engleze “J. T. Barkley & J. Staniforth”, care a lucrat la edificare — cu o întrerupere între februarie 1866 și aprilie 1867 — până în luna august 1869. Inaugurarea oficială a avut loc la 31 octombrie 1869. Distanța de 67 de kilometri între București și Giurgiu era parcursă la acea vreme în circa 90 de minute.

După construirea Gării de Nord, în anul 1872, și prin dezvoltarea rețelei de cale ferată, gara Filaret a jucat un rol secundar, până la începutul anului 1960, când este amenajată ca autogară pentru deservirea liniilor de autobuze din zona de sud a metropolei. Inițial s-a dorit amenajarea unui muzeu al căilor ferate, o propunere mult mai bună decât actuala folosință.

Astăzi, se mai păstrează prima locomotivă cu numele de “Călugăreni” ce a parcurs primul traseu de cale ferată, precum și vagoanele care au fost restaurate. Aceste vestigii ale istoriei noastre moderne se păstrează la Muzeul Căilor Ferate Române, constituind un principal punct de atracție pentru vizitatori.

sursa foto: Institutul Național al Patrimoniului

Autor: Alin Saidac

autogara filaret - bucuresti centenar

autogara filaret - bucuresti centenar

autogara filaret - bucuresti centenar

0 raspunsuri

Lasă un răspuns


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.