primul autobus romanesc - bucuresti centenar

Primul „autobus” românesc

MTD – așa se numea primul autobuz fabricat în România, la mijlocul anilor ’50, iar performanțele acestuia au fost motiv de laudă, căci noul mijloc de transport în comun avea 90 de cai putere.

Construcţia de autobuze a început în anul 1955 atunci când, la uzinele metalurgice „Mao Țze-Dun” (ulterior, uzinele Vulcan) din Bucureşti a început producţia de serie a primului autobuz de tip M.T.D. (Mao Țze-Dun). Prototipul a fost executat de muncitorii, inginerii și tehnicienii de la atelierele I.T.B.

Potrivit relatărilor din presa vremii, caroseria din profile de tablă de oțel a fost proiectată la vechile Ateliere Centrale I.T.B. şi a fost montată pe un şasiu de camion tip „Steagul Roşu”, care fusese uşor modificat, adică prelungit cu un longeron suplimentar.

Autobuzul avea o lungime totală de 8,5 m, lăţime de 2,52 m şi înălţime de 2,92 m și era propulsat de un motor Zis 120 de 90 CP. Autobuzul putea transporta până la 80 de persoane, dintre care 28 ocupau loc pe scaune.

Zilele acestea, colectivul uzinelor „Mao Țze-dun” din Capitală a terminat costrucția primului autobus romînesc. Autobusul poate transporta 80 de persoane și este dotat cu un puternic motor de 90 C.P.”, titra ziarul „Scînteia”, în ediţia din 30 mai.

Primul lot de 39 de autobuze a fost pus în circulație tot în Capitală, pe liniile 31 și 47, și au fost folosite de societatea de transport din Bucureşti până în anii ’70.

„Crește parcul de autobuse”

Pentru a veni și mai mult în ajutorul oamenilor muncii din Capitală, gospodăria Floreasca va pune în curînd în circulație pe liniile 31 și 47 un prim lot de 39 autobuse romînești, construite în uzinele metalurgice Mao-Țze-dun după prototipul executat de harnicii muncitori, ingineri și tehnicieni ai atelierelor centrale I.T.B.”, relata un ziarist de la Scînteia, care surprinsese câteva dintre noile autobuze pe străzile Capitalei, în timp ce făceau rodajul.

autor: Monica Cosac

sursa foto: tramclub.org

primul autobus romanesc - bucuresti centenar

0 raspunsuri

Lasă un răspuns


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.