Victor Dombrovski - bucuresti centenar

Edilul care a scăpat Capitala de bariere

General român de etnie polonă, Victor Dombrovski (1887 – 1969) a deținut funcția de primar general al Bucureștiului de două ori: în perioada septembrie 1938 – septembrie 1940 și în perioada august 1944 – iunie 1948.

S-a născut la 30 mai 1887, în localitatea Curtești, județul Botoșani și după absolvirea liceului a urmat o școală militară. Prin prisma carierei militare, se mută prin mai multe orașe, iar spre sfârşitul anului 1933, ajunge în București, fiind numit în funcția de comandant al Regimentului Escadră Regală şi, după doi ani, devine comandant al Brigăzii 1 Cavalerie Independente.

General de cavalerie, Victor Dombrovski se bucura deja de un bun renume câștigat ca militar și prefect de Ilfov când, la 30 septembrie 1938, a fost instalat în mod solemn, prin decret regal, ca primar general al Capitalei.

În anii ’30, traficul în Capitală era îngreunat, însă proaspătul edil-șef era decis să pună capăt circulaţiei greoaie de pe străzile oraşului. Astfel că, la puţin timp după instalarea sa, Bucureştiul devine un şantier, iar mandatul de doi ani i-a fost suficient pentru a pune la punct infrastructura rutieră a oraşului, aşa încât să rezolve problema traficului.

La momentul acela, Capitala era străbătută de numeroase căi ferate, iar pentru a se evita accidentele barierele se lăsau deseori, chiar şi cu aproape jumătate de oră înainte ca trenul să treacă, în vreo 50 de locuri din oraș. Ceea ce perturba serios traficul rutier. Pentru a remedia această situaţie, Dombrovski a dispus construirea unor pasaje de nivel – „inferioare” sau „superioare” – așa încât deplasarea pietonilor și a mijloacelor de transport să se facă în flux continuu. La finalul anului 1938, a fost deschis pasajul inferior din Calea Griviței, peste care treceau nu mai puțin de 7 linii ferate. De asemenea, au fost modernizate şi pavate străzi şi artere principale ale Capitalei (Strada Doamnei, Smărădan, Batiștei sau Vasile Conta), iar Calea Victoriei a fost lărgită.

La sfârșitul anului 1939 a fost finalizat podul de beton de peste Lacul Băneasa. Totodată, Dombrovski s-a preocupat și de creșterea suprafețelor verzi ale orașului: a extins Parcul Vergului, a aerisit zona de la Gradina Icoanei, a încheiat lucrările de amenajare a Parcului Naţional Regele Carol al II-lea, dar şi cele de asanare ale Lacului Tei.

Pentru a pune în evidență frumusețea Palatului Regal, Dombrovski a decis ca în jurul clădirii – pe atunci înghesuită de diverse construcţii – să fie amenajată o piaţă aerisită. Prin urmare, au fost expropiate mai multe imobile în care se găseau magazine, hoteluri sau chiar locuinţe private, dar şi numeroase terenuri, printre proprietăţile expropiate regăsindu-se şi câteva ce aparţineau Regelui Carol al II-lea.

De asemenea, au fost expropriate fostele fabrici de caramidă Donciu și Bolintineanu, pentru realizarea unei zone verzi în jurul Lacului Floreasca.

Tot în cei doi ani de mandat, edilul a ridicat şcoli și a construit locuinţe ieftine pentru muncitori. Chiar în primul an la cârma Bucureştiului, Dombrovski a inaugurat 75 de locuinţe construite în zona Vatra Luminoasă, destinate muncitorilor, și tot atunci au fost începute lucrările la alte 50 de case în acelaşi cartier. În 1939, a fost inaugurată și Şcoala Superioară de Război și au fost finalizate lucrările la clădirea Muzeului de Artă Naţională Românească.

Victor Dombrovski s-a concentrat şi pe problema alimentării Capitalei cu electricitate. Astfel că Uzina Filaret este dotată cu motoare Diesel elveţiene, devenind cea mai mare centrală electrică de acest gen de pe continent.

Edilul-șef demarează și alte lucrări de modernizare a Capitalei, însă din cauza lipsei de fonduri și a izbucnirii celui de-Al Doilea Război Mondial multe rămân neterminate.

Primul mandat al generalului Victor Dombrovski la Primăria Capitalei s-a încheiat după doi ani, în septembrie 1940. Patru ani mai târziu, generalul s-a întors la cârma Bucureştiului, unde rămâne până în 1948.

autor: Monica Cosac

foto: Margaret Bourke-White

0 raspunsuri

Lasă un răspuns


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *